Laboratoria Przyszłości

Laboratoria Przyszłości to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Naszą wspólną misją jest stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań.

Celem inicjatywy jest wsparcie wszystkich szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka). W ramach Laboratoriów Przyszłości organy prowadzące szkoły otrzymają od państwa wsparcie finansowe warte ponad miliard złotych, dzięki któremu miliony polskich uczniów będą mogły uczyć się poprzez eksperymentowanie i zdobywać w ten sposób praktyczne umiejętności. Wsparcie będzie przekazane jeszcze w 2021 roku w całości z góry – bez konieczności wniesienia wkładu własnego.

Laboratoria Przyszłości to Program skierowany do szkół podstawowych oraz ogólnokształcących szkół artystycznych. Jego celem jest budowanie kompetencji kreatywnych i technicznych wśród uczniów. W ramach Programu szkoły otrzymają od państwa wsparcie finansowe na zakup wyposażenia technicznego niezbędnego do rozwoju umiejętności praktycznych wśród dzieci i młodzieży.

Kreatywne myślenie oraz obsługa narzędzi to jedne z podstawowych umiejętności decydujących o rozwoju cywilizacyjnym, gospodarczym i społecznym. Wzrost innowacyjności oraz rozwój technologiczny spowodował, że umiejętności matematyczne, w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii są dziś ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej.

#laboratoriaprzyszłości

W ramach środków przewidzianych w projekcie „Laboratoria Przyszłości” nasza szkoła zakupiła sprzęt:

  • Umożliwiający zaprojektowanie oraz wydrukowanie trójwymiarowego obiektu o precyzyjnie zadanych kształtach (drukarka 3D wraz z filamentem).
  • Mikrokontroler z czujnikami i akcesoriami.
  • Lutownicę.
  • Aparat fotograficzny (wraz ze statywem, mikrofonem, gimbalem oraz oświetleniem).
  • Mikroport z akcesoriami.
  • Sprzęt wykorzystywany na zajęciach techniczno-plastycznych (akumulatorowe wiertarko-wkrętarki, bity, pistolet do klejenia na gorąco (wraz z akcesoriami), imadła, piły, suwmiarki, młotki, szczypce, obcęgi, tarniki, taśmy miernicze, wypalarki do drewna, takery, zszywki, piły ramowe, brzeszczoty do pił, pilniki, wyrzynarka stołowa do drewna, pilniki, papier ścierny, gwoździe, kleje, lakiery, sklejki i materiały drewniane oraz ochronne (gogle, apteczki, gaśnice)).
    W ramach projektu zakupiono również maszyny do szycia, tekstylia, krosna, igły, szydełka, druty dziewiarskie.
  • Zakupiony sprzęt AGD (kuchenki elektryczne, lodówki, piekarniki, opiekacze,roboty kuchenne, garnki i patelnie, blendery, sztućce i zastawy stołowe, stolnice, wałki, durszlaki, deski do krojenia, miski) wykorzystywany jest w szkolnej kuchni do przygotowywania pysznych potraw.
  • Zestawy do robotyki.